Listing 1 - 10 of 95 << page
of 10
>>
Sort by

Book
Geschiedenisdidactiek : handboek voor de vakdocent
Authors: --- ---
ISBN: 9789046903025 Year: 2013 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Geschiedenisdidactiek is een handboek waarin de lespraktijk centraal staat. Het is bestemd voor geschiedenisdocenten in opleiding: studenten van hbo- en universitaire opleidingen. Maar ook professionals in de onderwijspraktijk kunnen dit boek goed gebruiken. Bij het boek is een website beschikbaar. Studenten vinden hier de illustratie uit een boek in kleur, audio- en videomateriaal en oefeningen; voor docenten zijn er lesvoorbeelden in PowerPoint. Deze herziene editie is geheel geactualiseerd. Er zijn recente onderzoeken verwerkt over historisch denken in het geschiedenisonderwijs en over denken over tijd. Daarnaast wordt aandacht besteed aan het werken met teksten (onder andere voor zwakke lezers), activerende didactiek en toetsing. In deze editie wordt nu expliciet rekening gehouden met zowel Nederlandse als Vlaamse gebruikers. Dit handboek voor de geschiedenisdocent (voor zowel basis- als voortgezet onderwijs) wil dat leerlingen geschiedenis zinvol leren vinden. Daartoe gaat deze didactiek in op de essenties van historisch denken en redeneren en hoe dat voor leerlingen betekenisvol kan worden. Geschiedenis moet verder leerbaar zijn. Geen onvoorstelbare hoeveelheid willekeurige gegevens, maar er moet structuur in zitten. Daarbij kan de leefwereld van de leerlingen niet altijd centraal staan, omdat ze nu juist andere leefwerelden moeten ontdekken. Naast deze fundamenten uit deel I gaat het in deel II om de vakdidactische hulpmiddelen die een geschiedenisdocent ten dienste staan: teksten en audiovisuele media. In deel III komen de lesopbouw en het lesplan aan de orde, de doelstellingen, de werkvormen en de evaluaties. Deze nieuwe editie is geheel herzien en geactualiseerd met nieuwe voorbeelden. Voorzien van illustraties in zwart-wit, eindnoten, een literatuuroverzicht en register. De auteurs hebben allen ervaring opgedaan als docent geschiedenis in het voortgezet onderwijs.


Book
Woordenschat aanleren in een vreemde taal : hoe doe je dat?
Author:
ISBN: 9789463441865 9463441867 Year: 2017 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Woordenschat aanleren in een vreemde taal biedt leraren en docenten vreemde talen een theoretische achtergrond bij het proces van woordenschatverwerving en een praktijkgerichte benadering in de (taal)lessen. In dit boek maken ze kennis met recente onderzoeksinzichten over hoe je woordenschat kunt aanleren en toetsen. Aan de hand van concrete voorbeelden laat de auteur zien hoe je die inzichten in de lespraktijk kunt omzetten. Dit boek behandelt onder meer:• het verloop van het woordleerproces• technieken om tijdens leesactiviteiten de leerwinst op het vlak van woordenschat te verhogen• technieken om het lexicale profiel van teksten in kaart te brengen• het belang van frasen en collocaties• valkuilen bij oefeningen op collocaties• de woordenschateisen voor lees- en luisteractiviteiten• tests om de woordenschatomvang van leerlingen en studenten te meten• methodes om audiovisueel materiaal optimaal in te zetten


Book
Voluit taal : didactiek Nederlands voor de eerste en tweede graad van het secundair onderwijs
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789463937207 9789463938990 9789463937214 Year: 2022 Publisher: Gent Owl Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Voluit Taal is het resultaat van een samenwerking tussen tien auteurs van docenten uit verschillende lerarenopleidingen, tot beleidsmedewerkers en het Centrum voor Taal en Onderwijs (KULeuven). Samen creëerden ze ditunieke handboek taaldidactiek voor de eerste en tweede graad van het secundair onderwijs.Voluit Taal gaat voluit voor ambitieus, inclusief, geïntegreerd en taalkrachtig taalonderwijs Nederlands, dat aanhaakt bij de kansen en uitdagingen van de 21ste eeuw. Een must-read voor elke (toekomstige) leraar en lerarenopleider die vol wil inzetten op taal in de onderbouw van het secundair onderwijs.Deel 1 van het boek vertaalt wetenschappelijke inzichten over hedendaags onderwijs naar zeven didactische principes, die de rode draad van het boek vormen. In deel 2 komen die principes tot leven: in hoofdstukken rond vaardigheden, taalbeschouwing, literatuur, meertalige leerlingen, brede beeldvorming en technologie ontdek je hoe je de didactische principes kunt toepassen in je eigen (taal)onderwijs. Deel 3 helpt je dan weer om met een kritische bril naar je eigen aanpak en leermiddelen te kijken, via een aantal gerichte kijkwijzers. De vele praktijkvoorbeelden zetten je meteen op weg.Overtuigd? Laten we dan samen voluit gaan voor taal!https://www.borgerhoff-lamberigts.be/owl-press/shop/boeken/voluit-taal?variant=33146


Book
NT2-Cahier : taalkit voor docenten : alles wat een NT2-docent wil weten over taal: handleiding
Author:
ISBN: 9789058756954 9058756955 Year: 2019 Publisher: Amsterdam Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In de opleiding tot docent NT2 staat de didactiek van het Nederlands als tweede taal centraal, maar is vaak weinig ruimte voor de taal zelf. Omdat lang niet alle NT2-docenten een taalkundige achtergrond hebben, is er vaak sprake van een tekort aan kennis op dit vlak.In dit cahier geeft auteur Margreet Verboog inzicht in diverse belangrijke taalverschijnselen en maatschappelijk relevante taalkwesties. Uw eigen taalkit, waarmee u snel en gemakkelijk de juiste taalkundige achtergrondkennis opdoet die uw lessen kunnen verrijken.Dit boek maakt deel uit van de reeks NT2-Cahiers. Deze reeks is een gereedschapskist voor (beginnende) NT2-docenten waarmee zij kunnen zorgen voor een professionelere aanpak van hun alledaagse lespraktijk. In het cahier wordt onder meer aandacht besteed aan eerste- en tweedetaalverwerving, de functie, inhoud en vorm van taal, taalvariatie en taalverandering.https://www.nt2.nl/nl/101-38_NT2-Cahiers/100-461_NT2-Cahier-Taalkit-voor-docenten


Book
Handboek vreemdetalendidactiek : vertrekpunten - vaardigheden - vakinhoud
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789046907641 9046907643 Year: 2020 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Vreemde talen kunnen een belangrijke bijdrage leveren aan persoonlijke en professionele ontwikkeling, en ze komen van pas bij internationale samenwerking. Wie meerdere talen beheerst, heeft ruimere communicatiemogelijkheden en is beter in staat om taal te doorzien en om zich in te leven in andere culturen. Maar hoe help je iemand om taalvaardig en taal- en intercultureel bewust te worden? Wat voor ondersteuning, oefening en kennis is daarvoor nodig? Het Handboek vreemdetalendidactiek maakt (toekomstige) taaldocenten wegwijs in de verschillende domeinen van het vreemdetalenonderwijs.Het boek gaat in op drie domeinen die nauw met elkaar verbonden zijn: vertrekpunten, vaardigheden en vakinhoud. Deel 1 van het boek, Vertrekpunten, biedt onderbouwde inzichten die tot de vakdidactische basisuitrusting behoren van iedere vreemdetalendocent; onmisbaar bij het ontwerpen van onderwijs en direct gerelateerd aan de dagelijkse onderwijspraktijk. Het tweede deel van het boek, Vaardig, bespreekt welke kennis, vaardigheden en strategieën leerlingen nodig hebben om zich in verschillende taalsituaties te redden én hoe docenten hun leerlingen kunnen helpen die kennis, vaardigheden en strategieën te ontwikkelen. Ten slotte nodigt deel 3 van het boek, Vakinhoudelijk bewust, docenten uit om leerlingen verschillende perspectieven op taal te bieden. Het deel besteedt aandacht aan taalkundige en (inter)culturele aspecten die schuilgaan achter taal als communicatiemiddel en als denkgereedschap, en het sluit aan bij thema?s als burgerschap en persoonsvorming.Bij het boek hoort een website met verwerkingsopdrachten, en links en tips voor verder lezen.Aan dit handboek werkten meer dan dertig vakexperts mee. Door hun expertise samen te brengen biedt dit handboek een breed en tegelijkertijd diepgaand perspectief op vreemdetalenonderwijs.Handboek vreemdetalendidactiek is geschreven voor (toekomstige) vreemdetalendocenten. Daarnaast is dit handboek een bron van kennis en inspiratie voor ervaren docenten die hun onderwijspraktijk willen vernieuwen.https://www.coutinho.nl/nl/handboek-vreemdetalendidactiek-9789046907641


Book
DigiTaal : werkvormen voor het talenonderwijs
Authors: --- ---
ISBN: 9789046905517 9046905519 Year: 2017 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Beschrijving van vijftig werkvormen waarbij lessen in moderne vreemde talen en NT2 met behulp van digitale tools aantrekkelijker en effectiever gemaakt kunnen worden. Alle werkvormen zijn gekoppeld aan een of meer intelligentiegebieden van Gardner, de verschillende 21e-eeuwse vaardigheden en aan de taxonomie van Bloom.


Book
Taal in de klas : zes bouwstenen voor effectieve taaltrajecten
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789401485913 Year: 2022 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wat doe je tegen een taalontwikkelingsachterstand?Op welke manier verwerk je taaldoelen in relevante lesthema's?Hoe zorg je voor een vlotte lees en schrijfstart?Aan welke leeftijd je ook lesgeeft, iedereen heeft vroeg of laat een leerling met nood aan taalsteun in de klas. De nodige taalondersteuning voorzien is belangrijk voor elke taalleraar, maar ook leerkrachten van zaak- of praktijkvakken spelen hierin een cruciale rol.Taal in de klas vertaalt de beste wetenschappelijke inzichten naar zes handige bouwstenen voor het opzetten van taaltrajecten. Zo krijgen leerlingen die de onderwijstaal onvoldoende beheersen extra leerkansen. Dit boek kijkt niet alleen naar wie zwak scoort op de taalscreening voor kleuters, maar focust op het volledige leerplichtonderwijs. Ga aan de slag met de zes praktische bouwstenen en ontdek hoe je taalproblemen sneller herkent en zelfs voorkomt.Met praktische fiches!https://www.lannoo.be/nl/taal-de-klas


Book
LESvaardig : basisdidactiek NT2
Author:
ISBN: 9789461058614 9461058616 Year: 2014 Publisher: Amsterdam Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Praktisch studieboek voor (beginnende) docenten die volwassen anderstaligen de Nederlandse taal moeten leren. Hoe richt je je NT2-les het beste in? Heb je je klassenmanagement goed op orde? Hoe geef je de beste feedback? Hoe ga je om met je leergang? Houd je wel genoeg rekening met de verschillen per leerling? Kun je zelfstudie succesvol inzetten? Het beroep van de NT2-docent vraagt om een flexibele houding en om een goed inzicht in zowel de stof als in de leerder, kortom: lesvaardigheid. Dit boek biedt de (beginnende) NT2-docent praktische handvatten die hem of haar direct helpen bij het kundig en efficiënt lesgeven aan anderstaligen, waarbij bovendien volop rekening wordt gehouden met de verschillende belangen, wensen en achtergronden van de leerders. In LESvaardig worden aan de hand van herkenbare situaties uit de lespraktijk didactische competenties uitgelicht. De gebruiker krijgt opdrachten aangereikt die hem of haar helpen bij het verwerven van inzicht in verschillende les- en leerprocessen. Ook wordt in LESvaardig aangezet tot reflectie op het eigen handelen en gestimuleerd tot uitwisseling van ervaringen met studiegenoten of collega's. Dit boek geeft de docent ideeën die direct in de les kunnen worden toegepast over uiteenlopende onderwijsaspecten, van het controleren van presentie tot het zorgen voor input en het opgeven van huiswerk. Het staat vol met praktische tips voor succesvolle NT2-lessen en voor een betere begeleiding van anderstaligen bij het leren van de Nederlandse taal.


Book
Les TIC, des outils pour la classe.
Authors: --- ---
ISBN: 9782706116636 2706116633 Year: 2011 Publisher: Grenoble PUG

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

L'ouvrage propose une réflexion méthodologique sur l'utilisation des Technologies de l'information et de la communication (TIC) en classe. Des fiches pratiques offrent aux enseignants la possibilité de se familiariser avec les outils et d'intégrer des activités « clés en main » dans leur enseignement. Les différentes activités visent à faciliter l'intégration des TIC dans les pratiques pédagogiques des enseignants tout en soutenant le développement de stratégies d'apprentissage et d'autonomisation des apprenants. Les domaines traités couvrent les différents usages des TIC : Internet, laboratoire multimédia, tableaux numériques interactifs, outils de la vie quotidienne (appareils photo, téléphones portables, etc.). Les auteurs font partie de l'équipe pédagogique du CAVILAM (Centre d'approches vivantes des langues et des médias) de Vichy et participent régulièrement à des projets et des formations sur les TIC pour l'enseignement.


Book
Leerlingen en literatuur : hoe vaardige lezers vormen
Author:
ISBN: 9789401479370 9401479372 Year: 2022 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe kan je literaire teksten inzetten in de talenklas?Welke teksten zijn het meest geschikt om lezers te vormen?Hoe kan literatuuronderwijs de kritische leesvaardigheid versterken?In het huidige talenonderwijs is de plaats van literatuur geen evidentie. Nochtans zijn literaire teksten cruciaal om jongeren de kritische leesvaardigheid bij te brengen die in de 21ste-eeuwse maatschappij zo belangrijk is. Bovendien draagt literatuur ook bij tot de talige, culturele, sociale en persoonlijke ontwikkeling van jongeren.Om die ontwikkeling alle kansen te geven, is een leesbevorderend literatuuronderwijs nodig. Leerlingen en literatuur pleit ervoor om literatuur in brede zin een bevoorrechte plaats te geven in het talenonderwijs, zowel bij de vreemde talen als bij het Nederlands. Het aanleren van literair lezen als een betrokken en kritische vaardigheid staat daarbij centraal.Leerlingen en literatuur biedt didactische methodes en concrete handvatten voor een leesbevorderend literatuuronderwijs. Inzichten uit de nieuwe dialogische didactiek worden bruikbaar gemaakt voor de talenklas via duidelijke richtlijnen en een handig vijfstappenplan. Er is ook aandacht voor leesbevordering als schools project en voor vakoverschrijdende samenwerking rond literaire teksten.https://www.lannoocampus.be/nl/leerlingen-en-literatuur

Listing 1 - 10 of 95 << page
of 10
>>
Sort by